eTeacherGROUP Online Language Academy


Suka belajar bahasa asing ? Banyak kebaikan yang kita dapat apabila kita pandai bertutur dalam bahasa yang pelbagai. Orang tidak dapat mengutuk sembarangan. Mesti seronok ? Ada berapa bahasa yang anda tahu sekarang ? Menurut pemerhatian penulis kebanyakan orang hanya tahu dan boleh bertutur hanya dalam dua atau tiga jenis bahasa sahaja. Malah ada orang yang hanya tahu dan boleh bertutur dengan satu bahasa sahaja. Fokus pada negara Malaysia.

Orang Melayu
- Bahasa Melayu
- Bahasa English
- Bahasa Arab - Hanya sedikit orang Melayu yang beragama Islam yang boleh bertutur dalam bahasa  Arab. Orang Melayu Islam yang selebihnya tidak tahu berbahasa Arab malah tidak tahu menulis. Kebanyakan mereka menghafal doa-doa khusus yang mereka sendiri tidak faham. Inilah yang penulis dapat perhatikan.

Orang India
- Bahasa Melayu
- Bahasa English
- Bahasa India

Orang Cina
- Bahasa Melayu
- Bahasa English
- Bahasa Mandarin

Sabahan & Sarawakian
- Bahasa Melayu
- Bahasa English
- Bahasa suku kaum sendiri ( Dusun, Iban, Murut, Bajau,dll )

Nampak tak ? Kebanyakan orang hanya tahu bertutur dengan fasih dengan hanya dua atau tiga jenis bahasa sahaja. Adalah satu kelebihan kepada kita jika pandai bertutur dalam bahasa yang lain. Penulis hanya tahu bertutur dengan hanya empat jenis bahasa sahaja. Bukan minta puji tetapi inilah realiti.

4 Jenis bahasa penulis tahu
- Bahasa Melayu
- Bahasa English
- Bahasa Mandarin
- Bahasa Suku Kaum Sendiri ( Dusun )

Bahasa itu penting untuk kemunikasi yang lebih baik. Bayangkan orang ( Kawan,Classmate,dll ) ketawa ramai-ramai. Andapun ikut ketawa. Kenapa anda ikut ketawa padahal anda tidak tahu apa yang mereka cakap ? Sebagai contoh,mereka ( Kawan,Classmate,dll ) mengutuk depan-depan,ketawa ramai-ramai depan anda dengan tujuan mengutuk. Andapun ikut ketawa ! Merekapun tambah terbahak-bahak dengan gelagat kita. Bila anda tahu apa yang mereka ketawa mesti sakit hati ? Betul tak ? Tepuk dada tanya selera. Nak belajar bahasa ? Klik disini

Nota :
Penulis belum fasih sangat dalam soal bahasa Mandarin tetapi semakin baik dari hari ke hari. Penulis bercadang untuk belajar bahasa Mandarin dengan lebih dalam lagi dalam masa yang terdekat. Selepas lulus dan fasih berbahasa dalam bahasa Mandari penulis akan belajar bahasa lain pula. Bahasa apa ? Jom teka ! Sebenarnya penulis akan cuba belajar bahasa Arab jika berkesempatan.

No comments:

Post a Comment