Kerajaan Malaysia tidak ambil tindakan dengan serius ? !



 

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menegaskan pihaknya memerlukan masa yang panjang untuk menyiasat laman Facebook yang menghina agama Kristian, kata Pengarah Komunikasi Sheikh Raffie Abd Rahman.Akaun laman Facebook, "Harimau Malaya Anti Kristian Sabah Sarawak" yang dibuka pada 23 September setakat ini mempunyai sebanyak 185 "Suka" dan mencetuskan kontroversi kerana komennya yang melampau terutamanya menghina penganut agama Kristian di Malaysia.

Bagaimanapun, akaun tersebut hilang daripada laman Facebook pada 7 Oktober.Menurut laporan oleh Yahoo! Malaysia, Sheikh Raffie berkata laman tersebut hanya mempunyai 185 "Suka" dan ia bukan satu isu besar, sebaliknya menasihati orang ramai supaya tidak "emosional" dengan kandungan yang ditulis oleh pemilik akaun tersebut."Ianya bukan satu isu," kata Sheikh Raffie dipetik berkata dalam Yahoo! Malaysia.

Malah, Sheikh Raffie juga dilaporkan berkata SKMM memerlukan masa untuk menyiasat dalang laman tersebut memandangkan mereka tidak mengetahui pemilik akaun serta menegaskan siasatan mungkin memakan masa yang lama."Sekarang kita tidak tahu pemilik akaun tersebut. Siasatan mungkin memakan masa bertahun-tahun," kata beliau lagi."Kamu akan jumpa perkara seperti ini dan tidak boleh elakkannya. Kami akan siasat dan tangkap mereka.

"Kami ambil serius perkara ini dan akan cari dalangnya," kata beliau.Kenyataan tersebut mengundang rasa tidak puas hati di kalangan pengguna laman maya yang menyifatkan SKMM sebagai memilih bulu kerana bertindak pantas sekiranya penganut agama lain menghina Islam.Sheikh Raffie juga menegaskan Facebook mempunyai hak untuk membuang akaun tersebut serta mencadangkan sebarang aduan dilakukan secara terus kepada pengendali laman sosial popular tersebut.

Berbeza dengan kes kontroversi komen "bak kut teh" oleh pasangan blogger seks Alvin Tan dan Vivian Lee, tindakan diambil kerana kedua-dua mereka secara terang-terangan melakukan tindakan menghina Islam, kata beliau lagi dipetik dari Yahoo! Malaysia.Pasangan tersebut berdepan dengan tindakan daripada pihak berkuasa Malaysia ekoran komen mereka semasa menyampaikan ucapan Selamat Hari Raya pada bulan Ramadhan lalu, pada waktu sama sedang makan bak kut teh berserta logo halal disebelahnya.

Komen tersebut menyebabkan penganut Muslim di Malaysia berang sehinggalah pasangan tersebut diheret ke mahkamah dan didakwa dibawah Akta Hasutan, Akta Penapisan Filem dan Kanun Keseksaan.Ibu Tan juga dipanggil oleh SKMM bagi memberikan keterangan mengenai kes tersebut.Laman “Harimau Malaya Anti Kristian Sabah Sarawak” mempunyai gambar profil imej "Mr Bean" yang dipadankan dengan pakaian seperti Nabi Isa, serta imej dua ekor anjing mengawan dengan wajah Nabi Isa Isa diletak pada salah seekor anjing tersebut.

Turut dilaporkan, aduan yang dibuat oleh orang ramai terhadap akaun tersebut mendapat maklum balas daripada Facebook mengatakan ia tidak menyalahi "piawaian komuniti".Ini bukan kes pertama agama Kristian dihina di internet, malah sebelum ini juga terdapat satu laporan polis ke atas akaun Facebook, "Semenanjung Malaysia Anti Sabah dan Sarawak" pada 7 Ogos lalu.Laman tersebut didakwa mengandungi komen-komen yang menghina penduduk Sabah menghina dan Sarawak, dan juga penganut Kristian di dalam negara.Laporan polis telah dibuat oleh ahli-ahli Pemuda Upko Tuaran yang tindakan tegas diambil ke atas pengendali laman sosial tersebut.

 

 

 

Ulasan Penulis

  •  Ia bukan satu isu besar
  • Memerlukan masa yang panjang
  • Siasatan mungkin mengambil masa bertahun-tahun
Betulkah ia bukan satu isu yang besar ? Betulkah ia memerlukan masa yang panjang ? Betulkah siasatan mengambil masa bertahun-tahun ? Atau kerajaan hanya duduk diam sahaja tanpa ambil peduli akan kes seperti ini ? Atau kerajaan sekarang adalah dalang disebalik semuanya ini ? Kerajaan sekarang bukannya boleh dipercayai sangat. SKMM juga dalam kawalan kerajaan. Itulah alasan yang kukuh kenapa siasatan mengambil masa bertahun-tahun kerana sengaja melambat-lambatkan masa untuk mencapai tujuan politik.

Kalau agama lain yang dihina pasti pura-pura tidak dengar walaupun pada hakikatnya dengar tetapi sengaja sumbat telinga untuk mencapai tujuan politik.Kerajaan tahu tentang isu tersebut tetapi pura-pura tidak tahu kerana mereka adalah dalang disebalik semuanya itu.
              
  • Penulis bukan menuduh kerajaan adalah dalang disebalik semuanya itu. Ini cuma satu kemungkinan sebagai mana 44 senjata api yang kononnya jatuh ke dalam laut ketika beroperasi.

    Penulis cadangkan supaya siapa-siapa rakyat Malaysia, cuba buat satu Fan Page untuk menghina Islam. Lihat sejauh mana lajunya tindakan di ambil. Adakah ia mengambil masa bertahun-tahun ? Adakah ia memerlukan masa yang panjang ? Adakah ia bukan satu isu yang besar ? Pastinya 1Malaysia melalak kecoh.Orang hina kita,kita hina balik.Orang tampar kita,kita tampar balik.Penulis bukannya menghasut tetapi Sabah dan Sarawak mesti pandang dengan mata yang luas untuk melihat secepat mana Kerajaan  bertindak dan betapa memilihnya Kerajaan dari segi kepentingan kaum dan agama. Hanya jika ada kepentingan Melayu dan kepentingan agama Islam sahaja Kerajaan akan bertindak dengan sungguh-sungguh. Inilah yang penulis nampak.

    * Mereka hina kita, Kita hina balik
    * Mereka bakar Kitab kita, Kita bakar Alquran
    * Mereka hina Kitab kita,Kita hina Kitab Alquran
    * Mereka hina Tuhan kita, Kita hina Tuhan mereka
    * Mereka hina Nabi kita, Kita hina Nabi Muhammad 
    * Mereka bakar Gereja kita,kita sumbat kepala Babi pada Masjid / Surau mereka

    Adil tak ?

    Sampai bila Orang Sabah dan Sarawak dan semua yang beragama Kristian bersabar dengan karenah seperti ini ? Sepatutnya sebagai negara yang berbilang bangsa dan agama yang pelbagai tidak timbul masalah seperti ini. Kerajaan apakah ini ? Sangat lembab untuk bertindak. Lebih baik SKMM ditutup sekiranya tidak dapat mengesan pemilik akaun tersebut. Apa yang istemewa sangat dengan SKMM yang tidak dapat berfungsi dengan baik ? SKMM dan Kerajaan harus buat satu jalan keluar untuk menyelasaikan masalah seperti ini dengan cara seperti dibawah. Apakah ia susah untuk dilaksanakan ? Adalah tidak baik untuk rakyat Malaysia dapat akses laman sosial tersebut memandangkan banyak salah guna dilakukan oleh sebilangan rakyat biasa dan para ahli politik yang tidak bertanggungjawab.


    HARAMKAN FACEBOOK !


    Atau setiap wujudnya Fan Page yang melibatkan penghinaan terhadap mana-mana agama,suku kaum dan keturunan Kerajaan Malaysia haruslah bertindak dengan cepat untuk memaklumkan perkara tersebut kepada pihak pejabat Facebook untuk memadam akaun tersebut dengan serta-merta. Penulis tidak percaya kalau CEO Facbook tidak akan bertindak sekiranya ada laporan khas yang di hantar oleh Kerajaan Malaysia kepada CEO Facebook. Penulis tidak percaya kalau CEO Facebook tidak akan memberi maklumat lengkap tentang pemilik akaun tersebut. Penulis tidak percaya kalau CEO Facebook tidak akan berkerjasama dengan kerajaan Malaysia sekiranya Kerajaan ada bertindak. Yang menjadi tanda tanya sekarang ialah adakah Kerajaan Malaysia / SKMM ada bertindak ? Kalau Facebook enggan berkerjasama . . .

    Apa susahnya ?! HARAMKAN FACEBOOK serta-merta di Malaysia. Ini adalah untuk kebaikan bersama. Jangan jadikan Malaysia satu negara yang berpecah belah akibat daripada hina menghina di antara penganut dengan penganut yang lain dan antara suku kaum dengan keturunan bangsa yang lain. Apakah Kerajaan Malaysia akan bertindak seperti apa yang Penulis cadangkan ? Kerajaan Malaysia hanya akan bertindak seperti apa yang penulis cadangkan sekiranya tidak ada KEPENTINGAN POLITIK. Kerajaan Malaysia tidak akan bertindak seperti apa yang penulis cadangkan sekiranya ADA KEPENTINGAN POLITIK. Disinilah kita akan dapat lihat adakah Kerajaan Malaysia ada komitmen yang serius mengenai perkara salah laku menghina Sabah / Sarawak atau menghina mana-mana agama yang dianuti oleh rakyat Malaysia dalam laman sosial seperti Facebook atau sebaliknya - Peace No War *_*


     









    No comments:

    Post a Comment