Sami Buddah ikut solat berjemaah dalam Masjid





 

Kes ini berlaku di sekitar Rantau Panjang, Kelantan selepas kejadian kebakaran besar pada tiga hari lalu (7/1/14) yang menyebabkan pasar musnah tetapi hanya surau tidak dijamah api. Namun, tidak pula dapat dipastikan kenapa Sami Buddah tersebut ikut solat berjemaah di dalam masjid ketika itu.

Ada yang mengatakan kedua orang sami ini berminat mendalami Islam seterusnya cuba mempelajari di Masjid seperti di dalam gambar. Mungkin ada benarnya dakwaan itu kerana beberapa keping gambar diatas menunjukkan seolah-olah seorang guru agama sedang mengajar sesuatu kepada mereka berdua.

Dakwaan itu juga dikuatkan lagi apabila para jemaah dilihat seperti merelakan kedua sami ini berjemaah. Tetapi, status Sami ini masih menjadi tanya. Dua Sami Buddah tersebut telah masuk Islam ataupun tidak.Itulah yang menjadi tanda tanya.

Benar atau tidak perkara di atas itu adalah hal masing-masing.Tidak perlu kecoh sangat.Ketepatan cerita ini tidak dapat dipastikan. Belum disahkan benar. Mungkin pembaca diluar sana ada jawapannya.Namun, ada juga orang mengatakan bahawa isu ini telah lama berlaku.Isu ini berlaku pada 2009. Apapun cerita disebalik gambar-gambar diatas diharapkan ia jangan dilihat sebagai suatu yang tidak baik. Tidak perlu mengutuk, tidak perlu menfitnah.

No comments:

Post a Comment