Asal perkataan sembahyang dalam etika Melayu Islam


Masih ramai lagi yang menggunakan perkataan sembahyang kalau di bandingkan dengan perkataan solat. Hari ini kita kupas sejarah perkataan sembahyang yang mungkin ramai tidak tahu sejarahnya.

Shang Hiyang Widhi atau Tuhan Yang Maha Esa datang dari perkataan Hindu Dharma di mana sebelum kedatangan Islam ke bumi Semenanjung, orang orang melayu menyembah matahari.

Sang bermakna, memiliki makna personalisasi atau identifikasi. Contoh penggunaan kata lainnya: sang kancil, sang raja, sang bulan dan lain-lain.

Hiyang, terkait dengan keberadaan spiritual yang dimuliakan atau mendapatkan penghormatan yang khusus. Biasanya, ini dikaitkan dengan wujud persona yang bercahaya dan suci iaitu matahari.

Seringkali matahari dikaitkan dengan Sang Hiyang maka terkeluarlah perkataan Sembah Hiyang ataupun sembahyang.

Masyarakat dahulu kala menyembah mentari kerana ia seolah memberi cahaya kehidupan pada diri mereka dan perkataan sembahyang itu masih lagi digunakan sehingga ke hari ini. Walaupun cuma beberapa tahun yang lalu, perkataan solat digunakan, tapi secara tidak langsung, perkataan sembahyang adalah berasal dari hindu.

Jadi jika anda masih lagi menggunakan perkataan sembahyang, anda sebenarnya mencuri perkataan hindu dan anda seolah menyuruh seseorang itu untuk menyembah sang matahari atau hiyang.

Kesimpulannya. Selama ini anda terbawa bawa dengan cara hindu dan anda marah jika kami kaitkan agama anda sedikit sebanyak adalah dari tiruan agama lain. 




No comments:

Post a Comment