Sejarah ajaran Zoroastrianisme di mana ia dicuri oleh Islam ?!


 

Apabila satu ketika dahulu lagu ' Tanya Sama Itu Hud Hud ' nyanyian M.Nasir yang membawa irama padang pasir menjadi siulan anak anak muda tetapi hingga ke hari ini masyarakat Islam tidak dapat menjawab adakah golongan yang anda anuti tergolong pada yang satu kerana hanya satu golongan sahaja yang akan masuk ke syurga dan selainnya adalah anutan yang salah.

Begitu juga tentang sejarah ajaran Zoroastrianisme di mana ia dicuri oleh Islam yang menyamai titian sirat wahal ajaran Zoroastrianisme telah dimulakan 12 ribu tahun yang lalu dan ajaran Islam cuma bermula 1,400 tahun yang lalu.

Sila bentangkan hujah terbaik anda sekiranya anda rasa Islam adalah yang benar melalui perbincangan yang diberikan di atas.

Info tentang ajaran Zoroastrianisme

Ajaran Zoroastrianisme telah berlaku lebih 12 ribu tahun yang lalu yang datang dari Persia. Agama ini mengamal hidup selepas kematian sama seperti umat Islam

Konsep Eskatologi : Kehidupan Setelah Kematian

Dalam pemahaman Zoroastrianisme, setiap orang akan mengalami penghakiman setelah meninggal. Penganut Zoroaster meyakini bahwa ketika seseorang meninggal, ia harus dapat membuktikan dirinya telah melakukan lebih banyak kebaikan daripada kejahatan.

Mereka percaya setiap roh manusia yang telah meninggal harus melewati Jembatan Cinvat yaitu jembatan yang menuju ke sorga.

Jiwa manusia sesudah meninggal akan tetap tinggal selama tiga hari di dalam tubuhnya dan baru pada hari ke empat dibawa menuju penghakiman di Jembatan Cinvat.

Setelah berhasil melewati jembatan ini maka seseorang akan hidup bahagia dengan rahmat Ahura Mazda. Semakin banyak kebaikan yang dibuat seseorang maka akan semakin lebarlah jembatan itu dan sebaliknya, semakin besar kejahatannya maka semakin sempitlah jembatan itu hingga rohnya tidak dapat melewatinya dan jatuh dari Jembatan Cinvat.

Di bawah jembatan inilah terdapat neraka yang penuh api, sebuah tempat yang suram dan penuh kesedihan. Menurut ajaran Zoroastrianisme, dunia akan mengalami pembaruan menuju kesempuranaan dan jiwa-jiwa baik yang masih hidup dan sudah mati akan dibebaskan selamanya dari kuasa jahat. Pembaruan dunia dan kebangkitan kembali seluruh ciptaan disebut Frashokeveti.





No comments:

Post a Comment