Sumbangan prihatin Mesir tidak perlu

 

Memberi sumbangan kepada yang memerlukan itu adalah sifat yang terpuji dan harus ada pada sifat seorang manusia prihatin. Tindakan tersebut tidak salah. Tetapi dalam masa yang sama yang mengutip sumbangan itu mestilah ikhlas. Penulis berfikir dan berpendapat bahawa banyak orang akan ambil kesempatan dalam kesempitan ke atas situasi yang berlaku di Mesir kini. Kalau manusia lainnya beri sumbangan RM 50 setiap seorang, berapa akan dapat dikutip sekiranya ada seribu orang menderma dengan jumlah yang sama ? Sangat untung. Penulis bukan bermaksud menuduh penganjur mengambil kesempatan dalam  kesempitan tetapi ini hanyalah pandangan semata-mata.

Islam berbunuhan  sesama sendiri. Penulis tidak nampak alasan yang kukuh untuk menyalurkan sumbangan. Mesir bukan negara yang meskin tegar seperti mana yang dialami oleh negara ketiga. Mesir bukannya dilanda musibah alam tetapi dirosakkan oleh tangan sendiri. Pada pendapat penulis sumbangan itu tidak perlu kerana ia akan memberi galakan kepada mereka untuk terus maju melakukan keganasan. I a disumbangkan kepada rakyat atau disumbangkan kepada kerajaan Mesir ? Biarkan mereka berbunuhan sesama sendiri supaya ada banyak penghuni neraka. Neraka itu tempat yang damai. Paling-paling otak akan mendidih. 

Nampaknya Islam bukan agama yang damai tetapi satu agama yang kacau balau. Itulah pendapat yang pertama yang dapat disimpulkan oleh penulis. Itulah yang penulis nampak. Yang pastinya penulis  bukan berimiginasi tetapi sedang mengikuti perkembangan dunia Islam. Dalam dunia Islam keganasan itu memang nampak nyata. Yahudi zionis dan Amerika selalunya dijadikan kambing hitam dalam pelbagai Isu. Isu Mesir kini bukanlah kerana ada campur tangan pihak luar tetapi masalah dalaman yang dihadapi oleh Mesir. Kalau adapun campur tangan pihak luar itu terlalu sedikit dan mereka hanya mengambil kesempatan dalam kesempitan dalam hal yang dialami oleh Mesir. Doa itulah sumbangan yang paling penting berbanding dengan sumbang yang lain.




No comments:

Post a Comment